Kulturnatten var mycket livlig i S:ta Eugenia kyrka i år, det var ett sammanträffande att den inföll vid slutet av påskoktaven, lördagen den 26 april. Stockholms kulturnatt visade i vilken utsträckning S:ta Eugenia församling är en levande del av stan. Jag kunde delta i inledningen att kulturnatten kl 18:00 på kyrktorget, där man välkomnade kvällens besökare med musik från en etiopisk – eritreansk grupp, som bl.a. spelade den musik som de spelar på gudstjänsterna.
Det fanns en del andra aktiviteter på programmet, programledaren Mark Levengoods läsningar ur Bibeln, ett rum för samtal där man kunde ställa frågor till en nunna, Birgittasyster Beata Rohdin, och en präst, jesuitpatern Rainer Carls. Kyrkoherden medverkade vid olika tillfällen, han talade om Georges Bernanos och deltog i en panel med ledarskribenten på DN Erik Helmersson för att samtala om Gud och gudarna. Det fanns också teaterföreställningar och självklart kunde det inte saknas fromma moment, i form av musik med Eugenia Goes Opera och även meditativa heliga danser. Som avslutning hölls kompletorium, för att överlämna kulturnattens besökare i Herrens hand.
Påskoktaven bjöd också på andra kulturella aktiviteter, som i domkyrkan tisdagen den 22 april, när kvällens mässa överraskade med en magnifik musik. Det kom plötsligt massor av fint klädda människor som satte sig i en bestämd ordning och sjöng under olika moment av gudstjänsten. Efter mässan stod hela kören i den gamla delen av kyrkan och delade med sig av sin musik. Kören sjöng Vivaldis Gloria, med hjälp av en fantastisk countertenor. Kören presenterades som Wiesbadener Knabenchor, och den kommer alltså från Wiesbaden i Tyskland.