onsdag 7 november 2012

Den fromma Miami: Kristus konungs högtid enligt den gregorianska riten

 

IMG_20121028_123103

Under de dagar jag befann mig i södra Florida fick jag ett erbjudande att fira söndagsmässan enligt den gregorianska liturgin. Den 28 oktober kom jag till Shrine of Saint Philomena på 1621 S.W. 6th Street, i Miami.


Jag överraskades av att man där firade Kristus konungens högtid, jag trodde att prästen hade gått förbi de söndagar som finns kvar till slutet av det liturgiska året, det datum då man brukar fira festen. Sen fick jag veta att det inte var något fel, men enligt kalendern som följs i den romerska ritens extraordinarie form, som också kallas för gregoriansk eller tridentinsk mässa, firades Kristus konungens högtid den dagen.

IMG_20121028_122059IMG_20121028_122141
Det är inte första gången jag deltar i en gregoriansk mässa, tidigare deltog jag i en gudstjänst ledd av monsignor Cavallin, tidigare domkyrkans domprost. Den gången fick jag inte riktigt grepp om vad den gregorianska mässan är för något. Mässan firades vid Marias altare i den gamla delen av Domkyrkan, jag fick inte något förklaring till vad som hände. Men i Miami var förhållandena annorlunda, jag var bjuden till gudstjänsten av folk som jag känner och som förklarade för mig vad som hände och varför.


Denna församling skulle man väl kalla konservativ, de som tillhör församlingen uppfattar sig själva som konservativa. Det finns saker som jag tycker var positiva, som t.ex. de rigorösa reglerna som i Shrine Sancta Philomena finns vad det gäller sättet att kläda sig för att komma in i kyrkorumet. Redan i ingången möter besökaren en skylt där står förklarat med vilken klädsel det är otillåtet att komma in i kyrkan.


IMG_20121028_122622

Jag såg många kvinnor och även flickor som bar slöja i kyrkan, det som man kallar mantilla. Jag har vid olika tillfällen sett kvinnor som bär slöja i kyrkan även här i Sverige. Det påminner mig om min gamla mormor när hon, när jag var barn, tog mig med på sina besök i kyrkorna i La Habana Vieja, den gamla delen av Havanna, .

Mässan i Shrine Sancta Philomena slutade med en procession i vilken församlingen bar ut det heliga sakramentet . Processionen gick runt några kvarter, en bit på den kända Calle 8, i de ledendariska kvarteren Little Havana. Folket sjöng med stor iver på latin, engelska och spanska. Man passerade en lokal där det pågick en frikyrklig gudstjänst, deras sånger blandades med våra, och efter några hundra meter  kom vi tillbaka till kyrkan.

IMG_20121028_114802IMG_20121028_114819

Här i Sverige finns idag en etablerad gregoriansk mässa, den firas regelbundet på olika platser i stiftet. Om man går in på stiftets hemsida finner man platser på vilka den gregorianska liturgin firas, de är Eskilstuna, Göteborg, Jonsered, Karlstad, Lund, Stockholm och Växjö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar