tisdag 23 augusti 2011

Tuve Skånberg: från en sekulär miljö till pastor i missionskyrkan och kristdemokratisk riksdagsledamot

Tuve Skånberg kommer ursprungligen från en sekulär svensk miljö, men i hans liv fanns en tidpunkt som förändrade hans liv. Han vänder sig till kristendomen och blev pastor i missionskyrkan och även politiker i kristdemokratiska partiet. Med honom kunde jag växla några ord som blev följande intervju.

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41589_85827416372_5808_n.jpg

Kan du prata om ditt liv som kristen? Hur var din barndom, har du vuxit upp i en kristen familj, hur var ditt förhållande till tron när du var tonåring och ung vuxen, även idag?

Tuve Skånberg: Jag växte upp i en vanlig, sekulariserad svensk familj under 1960- och 1970-talet, med mycket få kyrkbesök. Det var först när jag gjorde min militärtjänst i tjugoårsåldern som jag på allvar läste bibeln och kom till en personlig kristen tro. Ganska snart började jag läsa teologi i Lund och blev pastor i Missionskyrkan.

När började du förstå att du hade en kallelse att vara politiker och hur var din utveckling som sådan?

Tuve Skånberg: 1990 frågade valberedningen för kristdemokraterna i norra och östra Skåne (som då hette Kristianstads län) om jag kunde tänka mig att kandidera för kristdemokraternas riksdagslista. I opinionsmätningarna låg partiet mycket bra till inför valet 1991. Efter att ha tänkt och bett över saken - och faktiskt först tackat nej - ställde jag mig till förfogande. Sedan dess har jag varit invald i Sveriges riksdag, med undantag för perioden 2006-2010 då jag gjorde ett uppehåll och bland annat var i Los Angeles som gästprofessor i kyrkohistoria. Nu är jag invald för perioden 2010-2014 och sitter som ordinarie ledamot i Konstitutionsutskottet (KU). Det innebär att jag är med och granskar regeringen i KU:s utfrågningar av ministrarna, och jag har ansvar för partiets politik vad gäller grundlagsfrågor.

http://skalman.sydsvenskan-img.se/ya/76b10e4a8268c89022bba7deac6b6199/704/396/archive/00952/Tuve_952988a.jpg

Varför kan vi tala om ett kristdemokratiskt parti, kan man förena uppenbarelsen i Jesus Kristus med demokratin, på vilket sätt? Vilka  är de viktigaste utmaningar som du anser att partiet har idag i Sverige?

Tuve Skånberg: Kristdemokraterna vill bygga en politik inspirerad av den kristna tron och dess värderingar. Eftersom partiet är demokratiskt uppbyggt betyder det ytterst att medlemmarna röstar fram de rikstingsdelegater som beslutar om och formulerar den kristdemokratiska politiken. Det sker utifrån det Principprogram som antagits, där det tydligt framgår att den kristna etiken är grunden för politiken. Utmaningarna är särskilt att vara trogen mot grundideologin samtidigt som man visar att partiet är relevant och rätt val för många fler än bara de som nu röstar med KD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar