måndag 22 augusti 2011

Vägen ut ur garderober: den katolska pressen i Sverige

 

I Sverige finns inte i allmänna media något som kan vara representativt för katolikerna, varken en tidning eller en radiostation eller en tv-kanal, ja, någon som utanför kyrkans grindar är katolsk och svensk. De flesta nyheter och kommentarer om Katolska kyrkan som förekommer i svenska medier angriper många gånger Katolska kyrkan. Samtidigt ger allmänna media litet utrymme för  Katolska kyrkan att tala om sig själv, och för det mesta måste Katolska kyrkan försvara sig mot yttre medieangrepp eller gå i svaromål i någon debatt.


Men situationen ser annorlunda ut innanför de kyrkliga grindarna, där finns gott om katolsk media i form av tidskrifter, hemsidor och bloggar.  Det är i dessa kommunikationsmedel som det katolska livet i Sverige bevakas från olika perspektiv.  I den katolska pressen i Sverige ser man tre stora mönster: den officiella pressen, den institutionella pressen och den sociala pressen.

katolska magasin
Till den första gruppen hör de media som ägnar sig åt att framföra den officiella uppfattningen i  stiftet, som exempel kan man nämna Katolskt Magasin, som har som principiell uppgift att ge en officiell vision från Katolska kyrkans ledning i Sverige. Katolska Kyrkan är en tidskrift som sändes till katolikerna i Sverige i första hand och även till andra som intresserar sig för vad händer i Katolska kyrkan i Sverige. Till denna officiella mediegrupp hör också tidskriften SUCKEN, som är den katolska ungdomsföreningens (Sveriges Unga Katoliker ”SUK”) officiella publikation, och som sådan sändes till alla medlemmar i landet.


Till den första gruppen kan även räknas Katolsk observatör, en publikation som har funnits sedan länge i Sverige och även har varit församlingsblad il olika församlingar i Sverige. Idag fungerar den som en nättidning och behandlar nyheter och information som har att göra med Katolska kyrkan i hela världen.

IMG_2475
I den andra gruppen, den institutionella katolska pressen, ser man i första hand tidskriften Signum. Den ges numera ut av den etablerade katolska institutionen Newmaninstitutet som leds av jesuitorden i Sverige. Tidskriftens innehåll är påverkat av den akademiska miljön, artiklar belyser, från olika perspektiv, olika aspekter av politik, tro, religion och samhälle. I Signum behandlas både teman som har att göra med Sverige och med övriga världen.
Till den här institutionella gruppen kan man även lägga tidskriften Karmel, som utges av karmelitorden i Sverige. Dess innehåll har en direkt koppling till karmelitspiritualiteten och det är dess viktigaste tema.

IMG_2476 
Sista gruppen fångar in ett antal hemsidor och bloggar som inte är direkt förknippat till någon  katolsk organisation i Sverige. De leds av enskilda katoliker som visar intresse för att informera eller debatterar om olika aspekter som har att göra med Katolska kyrkan. De flesta är professionella eller har journalistik som sitt yrke.


Från den gruppen finns två bloggar och en hemsida som är, såvitt jag förstår, de mest representativa. Man kan först nämna Katolskt fönster, ledd av Bengt Malmgren, som skapade en hemsidan som fungerar som en sammanslutning av olika andra digitala platser som han också administrerar. Här förmedlas en del nyheter om Katolska kyrkans liv i Sverige och i världen, och det förmedlas även plats för bön och tidegärd och Mässans dagliga läsningar.

Katoslkakyrkan blogg
Den andra representativa digitala platsen är en blogg som kallas Katolskakyrkan, administrerad av Charlotte Therese Björnström, som har studerat teologi vid Uppsala universitet. Hon fokuserar på en vänster- och feministisk katolsk vision. Bloggen påverkas av både social aktivism som t.ex. Charlottes startade påskupprop om oförsäkrade sjuka människor, och även hennes vision att  Katolska kyrkan borde öppnas för möjligheten att kvinnor skulle kunna vigas till präster, och att kvinnor skall ha en mer representativ roll i kyrkans högre kretsar.

Katolska fönster 
Bitte Assarmo är fil kand i antikens kultur och samhälletliv. Samtidigt är hon skribent och även känd debattör som har nått ut i svenska media. Hon har en blogg under eget namn . Karaktäristiskt för henne är att kunna svara väldigt snabbt på många av de kontroverser eller angrepp som har gjorts mot Kyrkan i Sverige.


Bilden av Katolska kyrkan som finns ute i samhället kan inte förändras om inte katolikerna själva öppnar Kyrkans grind och går ut till samhället. Det ligger i Katolska kyrkans natur att öppna för sig ett utrymme i det civila samhället för att komma fram med Kyrkans budskap. Man vet att Katolska kyrkan väcker starka känslor i det sekulära samhället i Sverige, men det skall ses mest som en möjlighet för att kunna väcka uppmärksamhet.


Resurserna finns redan i Katolska kyrkan, många katoliker med talang för att uttrycka sig i tal och skrift och även med mycket kraft och god vilja. Den andra, den ekonomiska, borde säkert finnas i det rika Sverige. I stiftet prioriteras arbete med äktenskap och familj, interreligiös dialog, evangelisation och för rättvisa och fred, det finns arbetsgrupper och utskott som samordnar detta arbete. Kanske är tiden mogen för att det skall ordnas en arbetsgrupp eller utskott för katolska media. Tanken om att samordna den officiella och den institutionella pressen med de sociala katolska media kan väl bidra till att Katolska kyrkan i Sverige kan öppna en plats för sig bland massmedierna. På det sättet kan man föra fram en annorlunda diskurs som kan visa en nyanserad bild av den Katolska kyrkan i Sverige.


I många katolska stift i Latinamerika spelar pressen en viktig roll i det kyrkliga livet, som ett evangelisationsmedel, och för att komma ut till samhället med Kyrkans budskap och kunskap. Det är därför man i många stift firar helgonet Franz de Sales (1567 - 1622), skyddspatron för journalister och mediamänniskor, med stor vördnad.  Som alla människor som hade en offentlig mission i media försökte han leda människor till det som var det bästa inom dem. Hans skrivarbete hade som mål att informera och leda folket till en närmare relation med Herren. Det är därför som Franz de Sales är journalisternas skyddshelgon.


Media är vägen för katolikerna att komma ut från den garderoben där de varit instängda i århundraden. Marcos Birro, en mediaman, skrev inte för länge sen i Expressen att fördomarna mot Påven i Sverige är så många att han själv inte skulle orka räknar dem. Och han frågar sig om vi troende, och då menar han de kristna,  inte ska våga gå ut ur garderoben, och fortsätta låta andra ha monopol på att sprida fördomar om kyrkan.  Resurserna finns bland katolikerna i Sverige, men en liten vilja att organisera sig för att öppna garderobsdörren måste finnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar