lördag 24 juli 2010

“Dantes nyheter” kränker katoliker i Sverige

Idag fick jag veta att mitt arbete om förbönerna i Sankta Eugenia har övertagits av en blogg som heter ”Dantes nyheter”. Jag gick till denna blogg och såg att min bild och min video hamnat i en pamflett som på ett förnedrande sätt talade om Sankta Eugenia församling.

IMG_5643                      Man kan tänka sig varifrån “Dantes nyheter” hämtar sin inspiration när de kränker de andra som inte är så liturgiskt renläriga som de.

Jag tycker det är beklagligt att texten inte har någon hänvisning till namnet på min blogg, ingen får reda på vad det material som publicerats i ”Dantes nyheter” ursprungligen handlar om . Det ges endast en liten länk till min blogg, så liten att den endast kan ses med förstoringsglas. Något författarnamn anges inte heller.

Jag fattar inte hur den okända författaren kan säga att förbönerna inte sällan kan vara ideologiskt färgade, när hela denna pamflett är en spya som anklagar andra katoliker för att inte vara renläriga. Dessa spyor är betydligt mer ideologiskt färgade. Det katolska stiftets ledning borde ta ansvar och kontrollera den där talibanliknande radikalistgruppen som kan vara en fara för mångfalden i den katolska familjen i Sverige.

1 kommentar:

  1. Hej,

    en bildbyline (d v s ditt namn i egenskap av fotograf) finns under bilden från S:ta Eugenia.

    Vänligen,

    Dantes nyheter

    SvaraRadera